« Handväska, ett återkommande fenomen | Main | Paket på väg »
torsdag
dec102009

Dagens pysseltips

Så här i det eviga vintermörkret är ljus väldigt mysigt. Nu har jag både katter och barn, så jag försöker hålla mig undan alldeles för mycket riktiga ljus. Vi har tre små ljuslyktor med ritkigt värmeljus i, på soffbordet för då ser jag dem hela tiden. För ett tag sedan visade jag min virkade adventsljusstake och två ljuslyktor som stod upp och ner. De mönstrena är hemliga, men jag tänkte bjuda på ett annat som jag pysslat med. Jag har inget exakt mönster, men de är verkligen busenkla. De är fina som mysbelysning i det egna hemmet, eller perfekta som juklklappar!

Virka tre mormorsrutor och sy ihop dem så att de bildar en tub. Eller om du, som jag, föredrar att virka ihop i sista varvet. Jag har använt ett garn som funkar för virknål 1.75 mm, och virkat rutor på tre varv. Virka sedan en bottenplatt som du syr fast i ena änden på tuben. Jag virkade tre varv med stolpar. Fäst alla trådar och stärk lyktan i sockerlösning eller limlösning. Sen låter du lyktan torka på ett glas eller liknande i rätt storlek. OBS! Glöm inte att ha nån plastfolie eller liknande på glaset, för annars fastnar virkningen. Det misstaget gjorde jag igår, men jag lyckades rädda allt innan det torkat helt.

Sockerlösning: 1 del vatten, 2 delar florsocker. Värm upp och låt sockret lösa sig. Doppa virkningen, krama ur och lägg på nåt att torka

Limlösning: lika delar trälim (klassikern på orange flaska) och vatten. Blanda, och pensla på virkningen.

Låt torka några dagar, eller några timmar i torkskåp. Vill du ha lite tjusigare lyktor blandar du i glitter i din lösning, jag har haft silvrigt glitter i min senaste omgång julgranskulor och lyktor.

OBS! De virkade ljuslyktorna är inte till för riktiga värmeljus. Använd batteridrivna ljus, som finns bland annat på Clas Ohlsson.

Reader Comments (2)

Så finurligt!!! När alla UFO'n är klara ska jag nog göra ett par :)

december 10, 2009 | Unregistered Commenter☆ Virkaholic ☆

Va mysigt.Ska också prova.

december 10, 2009 | Unregistered CommenterÄNGLASTINA