« Ingen virklust, då blir det inte mycket gjort | Main | Hexagonen igen då »
torsdag
feb122009

Hexagon, på svenska

Det här är tänkt som ett komplement till den engelska beskrivningen som finns här. Dock har jag gjort några smärre ändringar i mina hexagoner, så mönsterbeskrivningen är inte exakt det som syns på bilderna. Bildserien kan i sin ensamhet användas som beskrivning om man så önskar.

Börja med att lägga upp 5 lm

Slut lm-kedjan till en ring, men hjälp av en sm. Lägg upp 3 lm (dessa 3 lm räknas som 1 st).

Virka en stolpe och gör en lm.

Nu virkas *2 st, 1 lm* 11 gånger. Du ska ha totalt 12 grupper med 2 st i varje.

Slut varvet med en sm i den tredje lm som började varvet.

För att få ett snyggt färgbyte, brukar jag virka sm i stolparna fram till första lm-bågen (dvs lm mellan alla grupper om 2 st på förra varvet) och sen sticka in virknålen som för att göra en sm i lm-bågen. Istället för att göra den sm med gamla färgen, så tar jag upp och avslutar sm med den nya färgen. Gör 3 lm.

I samma lm-båge virkas 1 st, 1 lm. På resten av varvet virkas i varje lm-båge *2 st, 1 lm*

Slut varvet med en sm, på samma sätt som på föregående varv. Virka sm i st fram till första lm-bågen, och byt färg. Virka 3 lm, och 2 st i lm-bågen.

Nu virkas i varje lm-båge *3 st, 1 lm* Slut varvet med en sm, precis som förut. Virka sm i st fram till första lm-bågen, och gör ett färgbyte. Virka en lm, och en fm i lm-bågen. Gör 4 lm.

Virka *1fm, 4 lm* i varje lm-båge varvet runt.

Slut varvet med en sm. Gör en sm i lm-bågen, och byt INTE färg. Gör 3 lm, 3 st, 1 lm i lm-bågen.

I nästa lm-båge virkas 4 st, 1 lm, 4 st. Detta är alltså hexagonens hörn.

Nu virkas 4 st, 1 lm i varannan lm-båge, och i varannan virkas 4 st, 1 lm, 4 st. Slut varvet med en sm, precis som på tidigare varv.

Det är bara den allra första hexagonen som virkas på ovanstående sätt, övriga hexagoner fästs i varandra på sista varvet. För en tydlig bildserie av hur man fäster hexagonerna i varandra rekommenderas den här sidan. Den är visserligen på engelska, men bilderna är tydliga och pedagogiska.

Reader Comments (10)

Och jag som hade tänkt virka rutor. När jag ser din fina filt och bra beskrivning blir jag ju sugen på hexagoner...

februari 13, 2009 | Unregistered CommenterStratus

WOW tack så hemskt mycket för beskrivningen!! Nu undrar jag bara vad du använde för garn? Kommer absolut att göra en sån här filt (fast lite rosa istället för blått :-)), så söt!

februari 13, 2009 | Unregistered CommenterStina

Hexagon-filten är det snyggaste jag sett på länge! Ursnygg!!!

februari 13, 2009 | Unregistered CommenterSusanne

Du är så himla bra! O pedagogisk! Jag är asdålig på att läsa mönster så jag får lära mig en ruta eller hexagon eller nåt EN gång o sen köra från minnet. Dina bildserier är super!!!

Ewa

februari 13, 2009 | Unregistered CommenterAnonymous

Vilken bra beskrivning i bild och text. Toppen!

februari 13, 2009 | Unregistered Commenterstickresan

Såg nu att det stod i tidigare inlägg att det var safran så då vet jag :-) mot garnaffären!

februari 13, 2009 | Unregistered CommenterStina

jättebra beskrivning!

februari 20, 2009 | Unregistered Commenteråsa

Vilken bra beskrivning! Jag bara måsta prova på det nån gång :-)

februari 20, 2009 | Unregistered CommenterJenny

Du försvann inte alls. Då länkar jag, självklart länkar jag med bild och namn, det gör jag alltid!

februari 20, 2009 | Unregistered Commentermed nål och tråd

TACK för beskrivningen, nu ska jag prova! :-)

oktober 26, 2010 | Unregistered Commentertinajo