« En mus i mitt hus | Main | Something fishy's going on »
torsdag
maj212009

Hur man gör en halv hexagon

När man virkar en hexagonfilt blir kanterna ojämna. Vill man ha en rak kant kan man då göra halva hexagoner istället för hela.

En halv hexagon virkas givetvis enligt samma princip som en hel, och därför går jag inte in på detaljer. Vill man veta hur man gör den hela finns en bildserie här.

Lägg upp 5 lm

Slut till en ring och lägg upp 3 lm. Virka 2 st i ringen, virka 1 lm.

Virka *2 st, 1 lm*. Upprepa från * till * 2 ggr. Virka 3 st. Du ska nu ha 5 stolpgrupper i ringen, varav de 3 mittersta består av 2 st och de två yttersta av 3 st. Klipp av garnet.

Fäst garnet i den 3:e lm på första varvet. Lägg upp 3 lm och virka 2 st i samma maska. Gör 1 lm.

Virka *2 st, 1 lm*. Upprepa från * till * 3 ggr. Virka 3 st i den sista st på förra varvet. Klipp av garnet.

Fäst garnet i den 3:e lm på förra varvet. Virka 2 st i samma maska, gör 1 lm.

Virka *3 st, 1 lm*. Upprepa från * till * 4 ggr. Virka 3 st i sista st på förra varvet. Klipp av garnet.

Fäst garnet och virka 1 fm i 3:e lm på förra varvet. Virka 3 lm.

Virka *1 fm, 4 lm*. Upprepa från * till * 5 ggr. Virka 1 fm i sista st på förra varvet.

Nu är det dags att virka sista varvet och virka fast den halva hexagonen i de andra hexagonerna på filten (eller vad man nu virkar för nåt). Jag använder min ofärdiga väska för att visa hur man sätter ihop hexagonerna. Virkar man en filt och vill göra en rad i taget kommer man dock bara ha 2 sidor att sätta fast. Men mer om det sen. Min väska ska ha en halv hexagon på det här stället

Fäst garnet och virka 3 lm.

Virka ihop den halva hexagonen med den hela hexagonens hörn. Virka 4 st.

Virka och fäst hexagonerna som vanligt. Beskrivning på detta länkas det till i hexagontutorialen.

Om du virkar in en halv hexagon på ett likadant ställe som jag gör i min väska så fäster du halvhexans alla 3 sidor. När du virkat hela varvet runt och har gjort 4 st i sista lm-bågen fäster du halvhexan i helhexans hörn och avslutar varvet genom att virka 1 st i sista fm.

Nu sitter den halva hexagonen på plats!

Om du nu virkar en filt och tar en rad i taget, så kommer det bli "hål" i sidorna på varannan rad. Vill man så kan man givetvis göra halva hexagoner på en gång istället för att göra alla i slutet. Då kommer du bara kunna virka ihop 2 av halvhexans sidor, men det märker du när du virkar.

Reader Comments (2)

Tack snälla du för ett förträffligt mönster, blir skitsnyggt

maj 21, 2009 | Unregistered CommenterSunna

Så snabb du var! Trodde det skulle dröja lite längre med beskrivningen ;)

Iaf... kan du inte göra en helt vit halv hexagon och sätta dit? Det hade ju blivit häftigt egentligen....

maj 21, 2009 | Unregistered CommenterTeskedsmamman