« Stickade fodral, typ ett mönster | Main | Kattis, gratis mönster! »
måndag
okt182010

Piranha plant-halsduk

Du som spelade Super Mario på NES kommer (förhoppningsvis) känna igen den här. Du som inte spelade Super Mario på NES, du har missat något storslaget!

Med den här som inspiration, virkade jag en halsduk till min tvillingbror. Han ville först ha en mössa, men sen såg vi då den där halsduken av en slump och han ändrade sig. Jag har inte gjort något mönster, utan har bara virkat på måfå. Självaste halsduken är virkad på längden = übertråkigt. Blomman är en vanlig cirkel i grunden, men istället för att börja med 6 fm och öka 6 fm per varv, virkade jag 5 fm och ökade 5 fm på varje varv. Varje varv vändes, så att blomman fick en öppning i ena sidan. Sen är det bara några vita prickar och ett par blad. Jag har använd Drops Alpacka till halsduken, och Sandnes Lanett till blomman och dess dekorationer. Lanett börjar för övrigt bli lite av en favorit, jag funderar på att köpa några färger till och virka nåt till mig. Även om det var vråltråkigt att virka på längden, så blir det rätt snyggt med långrandigt. Tänk liksom en haldsuk som är virkad på längden i riktigt knalliga färger :-D

References (3)

  • Response
    Piranha plant-halsduk - Blogg - Mönster på virkat och stickat - Crochetra
  • Response
    Response: link
    Piranha plant-halsduk - Blogg - Mönster på virkat och stickat - Crochetra
  • Response
    Piranha plant-halsduk - Blogg - Mönster på virkat och stickat - Crochetra

Reader Comments (6)

Hihi, så cool!

oktober 18, 2010 | Unregistered CommenterFiff

Riktigt snygg syrran! Tack så jättemycket.

Snacka om att jag kommer se ballast ut på stan :)

oktober 18, 2010 | Unregistered CommenterMagnus

Vilken fräck halsduk! =)

oktober 18, 2010 | Unregistered CommenterSUADDA

Var får du allt i från! SOm jag skrev på FB så snygg och får min bror syn på den så vill han garanterat ha en sådan i julklapp....hur mycket garn gick det åt? Drops Alpacca det är ju så grymt tunt!!! Måste ha tagit evigheter att göra!!!

oktober 19, 2010 | Unregistered CommenterHulda

Hulda, det gick 3 nystan ljusgrön och 2 nystan mörkgrön Alpacka. Jag virkade med dubbla trådar, så det gick rätt fort, är typ 17 varv kanske. Blomman går det bara små mängder av garn till, tyvärr hade jag inte rätt färger hemma så brorsan (Magnus här uppe :D ) fick dessvärre punga ut pengar för de färgerna också.

Mange, bra att du är nöjd! Sis fixar allt :P

oktober 19, 2010 | Unregistered CommenterCrochetra

Tufft!

oktober 19, 2010 | Unregistered CommenterMarit Irene