« Stickcafé, inte nog med att jag får trevligt sällskap, idag fick jag garn också | Main | Ett tips om boken. »
onsdag
jun092010

Plattfisk till mobilen, mönster (Mobil Dick)

Igår fick jag en idé, och kunde inte slita mig. Eller, jag fick flera idéer, men jag valde att göra den här först.

Det är inget särskilt avancerat, men jag tyckte att min mobil behövde ett fodral. Först tänkte jag göra en haj, men när jag började bli klar kändes det mer passade att göra en plattfisk. Och så blev det. Min är virkade i dubbla lager, en rosa utsida och en röd insida. Detta för att jag ville ha ett rätt tjockt fodral, men också för att jag gillar idén med en insida i annan färg. Vill man kan man ju göra lite som man vill. Och just ja, mitt fodral är virkat för att passa en Sony Ericsson w995. Använder man ett annat garn, eller till en annan mobil kan man rätt lätt lägga till eller ta bort ett varv för att justera storleken. Enjoy!

Plattfisk
Garn: Mandarin, Sandnes
Virknål: 2,5 mmm

I rött
11 lm
1) fm i andra lm från virknålen. 1 fm i varje lm (10 m). 1 lm, vänd
2-3) 1 fm i varje m. 1 lm, vänd.
4) 1 fm i varje m. 1 lm, vänd inte arbetet. Du ska nu virka runt rektangel du fått ihop:
5) Virka 1 fm i varje m, och i varje v på kortsidorna. I hörnmaskan virkar du 3 fm.
6 och framåt) 1 fm i varje m till önskad längd. Klipp av tråden.

I rosa.
1) 7 fm i en ring
2) [ökn] 7 ggr
3-4) 1 fm i varje m
5) öka 4 fm jämnt fördelat
6) 3 fm. [3 fm i nästa m] 2 ggr. 7 fm. [3 fm i nästa m] 2 ggr. 4 fm.
7) 4 fm. [3 fm i nästa m]. 2 fm. [3 fm i nästa m]. 9 fm. [3 fm i nästa m]. 2 fm. [3 fm i nästa m] 5 fm.
8) 5 fm. [3 fm i nästa m]. 4 fm. [3 fm i nästa m]. 11 fm. [3 fm i nästa m]. 4 fm. [3 fm i nästa m]. 6 fm.
9 och framåt) 1 fm i varje m

Stoppa den röda delen i den rosa, och virka ihop delarna med sm i rött garn. Vill du ha en tjockare läpp kan du virka ett varv fm, det har jag gjort.

Stjärtfena
1) 6 fm i en ring
2) [ökn] 6 ggr
3) [1 fm, ökn] 6 ggr
4) [2 fm, ökn] 6 ggr
5) [3 fm, ökn] 6 ggr
6) [4 fm, ökn] 6 ggr.
Vik plattan på mitten så den blir en halvcirkel. Virka ihop den med fm.

Reader Comments (6)

Vilka roliga idéer du har den här ska jag försöka virka till min mobil och jag tror att det skulle bli en jättefin present

juni 9, 2010 | Unregistered CommenterMargita

Oh vad söt,perfekt fodral!!=)

juni 9, 2010 | Unregistered CommenterPixi

Hejsan! Jag gillar verkilgen din blogg och har fått mycket idér från den. Jag har länkat till din blogg från min nu :)

juni 14, 2010 | Unregistered CommenterElsa

underbar sida med underbara figurer!!!

Idag har jag gjort plattfisken och visat den på min blogg, där jag även länkat till dej!

Mvh Annki

februari 9, 2011 | Unregistered CommenterAnnki

Så roliga figurer du virkar. Din Mobil Dick inspirerade mig till ett egetvfodral, men ja la till två huvudägare och rufsigt hår på huvudet, blev såå kul. Nu ska jag köpa din bok och ladda hem :) mvh// anna

mars 19, 2011 | Unregistered CommenterAnonymous

Huggtänder ska det stå...Inte huvudägare, haha

mars 19, 2011 | Unregistered CommenterAnna