« Månadens mönster, februari: Bosse bladlus | Main | Månadens mönster: omröstning »
tisdag
feb152011

Virkade converse

För jättelängesen översatte jag ett mönster på virkade converse. Det var visst fel på det mönstret, och jag har länge tänkt gå igenom det. Pysselkiisen har omarbetat översättningen, och jag kände lite att jag kanske borde göra samma sak. Känns onödigt att ha en felaktig översättning liksom. Jag har följt originalöversättningen, som är en direkt översättning av originalmönstret som var på engelska. Däremot har jag ändrat de fel jag hittat, och ändrat formatet på mönstret. Jag har även valt att ta bort anvisningar på hur många maskor man ska ha, jag är lite av åsikten att en maska hit eller dit inte är nåt att hänga upp sig på :P Så stirra er inte blinda på det. Jag vill poängtera att jag inte haft Pysselkiisens omarbetning som grund att stå på. Likheterna finns eftersom vi utgått efter samma översättning, och mönstret kommer ursprungligen från någon annan.

När jag virkade igenom mönstret virkade jag med virknål 2 mm, för att få ett par små skor. Tanken var att de skulle passa mitt självporträtt som jag gjorde för ett tag sen. De passar typ, de är väl 1 cm för långa kanske. Men, jag har nu planer på att utgå från mönstret på självporträttet och virka en docka som är något större. Det kommer då att bli en docka med bara trosor på sig, och sen tänkte jag att man kan virka/sy kläder till henne efter tycke. Mönstret kommer att läggas upp på bloggen när det är klart, och jag hoppas att det blir uppskattat för det skulle vara roligt att se vad folk gör för kläder till den :)

Virkade converse
Virknål: 4-5 mm, jag tror att originalmönstret hade 4 mm.
Garn: jag kan tänka mig att Drops Paris skulle kunna funka.

Sulan, i vitt
V 1: Lägg upp 12 (14) lm. 1 fm i andra lm från virknålen, 7 (9) fm. Hst i nästa lm, 2 hst i nästa, 5 hst i sista lm. Virka nu på motsatta sidan (dvs, du virkar runt kedjan av lm, så att du virkar ovalt liksom). 2 hst i nästa m, hst i nästa, 7 (9) fm, ökn.
V 2: ökn. 10 (12) fm. [ökn, 1 fm] 3 ggr. 9 (11) fm, ökn. 1 fm.
V 3: ökn. 11 (13) fm. [ökn, 1 fm] 2 ggr. [1 fm, ökn] 2 ggr. 10 (12) fm, ökn. 1 fm, sm i sista maskan.
V 4: Virka enbart i maskornas bakre bågar. 1 lm, fm varvet runt. Gör en sm och klipp av samt fäst garnet.

Sidorna på sulan
V 5: Fäst det svarta garnet genom att virka 1 lm, 1 fm i samma m i den första m efter sista sm. Virka fm varvet runt, gör en sm i första fm. Klipp av och fäst garnet.
V 6: Fäst det vita garnet med 1 lm, 1 fm i samma m som den sista sm. 16 (18) fm. Hoppa över nästa m, 2 st. Gör en minskning med st i nästa två m (minskningen ska ligga i mitten av sulans kortsid = främre delen av skon). 2 st.Hoppa över nästa m, 14 (16) fm, sm i första fm. Klipp och fäst garnet. Minskning med st har jag gjort så här: omslag, stick virknålen genom nästa maska. Plocka upp tråden och dra virknålen tillbaka genom maskan. Stick in virknålen i andra m från virknålen, plocka upp tråden och dra tillbaka virknålen genom m. Omslag, dra igenom 3 öglor. Omslag, dra igenom de sista öglorna.

Plös
Tunga/plös
I grönt.
V 1: I de bakre bågarna. Ha rätsidan mot dig, och utgå från minskningen du gjorde i förra varvet. Gör fm i de 7 mittersta m på tån. 1 lm, vänd arbetet
V 2-4: Fm i varje fm, 1 lm, vänd arbetet
V 5: Hoppa över första fm, 1 fm. 5 fm. 1 lm, vänd.
V 6: Hoppa över första fm, 1 fm. 4fm. 1 lm, vänd.
V 7-8: fm i varje m, 1 lm, vänd.
V 9: hoppa över första m, 1 fm. 3 fm., 1 lm, vänd.
V 10-13: Fm I varje m, 1 lm, vänd arbetet. Klipp och fäst garnet

Skons sidor
I grönt
V 1: i de bakre bågarna: Fäst garnet med 1 lm, 1 fm i första m efter tungans första varv. 1 fm i varje m, fram till sista m innan tungan, 1 lm, vänd arbetet.
V 2: 1 fm i varje m, 1 lm, vänd.
V 3: hoppa över första m. Fm fram till de sista två m. Minskn. 1 lm, vänd.
V 4: hoppa över första m. Minskn. Fm fram till de fyra sista m. [minskn] 2 ggr. 1 lm, vänd.
V 5: Hoppa över första maskan. Fm fram till de sista två m. Minskn. 1 lm, vänd.
V 6: hoppa över första maskan. Fm fram till de sista två m. Minskn. 1 lm, vänd.
V 7-10: 1 fm i varje m. 1 lm, vänd. På sista varvet skippar du luftmaskan, klipp och fäst garnet.

Kant
Virka en kant med vitt garn på sidans sista varv med fm. Klipp och fäst garnet.

Cirklar
Gör två för varje sko, eller så många du vill.
Med vitt garn, virka 2 lm. Gör 6 fm i andra lm från virknålen, sm i första fm. Klipp av garnet, men glöm inte lämna en lång bit för att sy fast på skon med.

Skosnören
Gör 110 lm, klipp och fäst garnet. Snöra skon.

Reader Comments (6)

Så sött det blev! Skoj med en variant till av mönstret, bra jobbat :D

februari 15, 2011 | Unregistered CommenterPysselkiisen

Jaa, vad kul med en lite större docka! Jag har letat mönster till det länge, men inte hittat nåt som fallit mig i smaken. Nu kanske det är dags då... Ser verkligen fram emot att se den! //Kat

februari 16, 2011 | Unregistered CommenterKat

http://favorita1967.blogspot.com/search?q=virkade+converse
Här kan du se hur mina virkade "converse" ser ut.

april 11, 2011 | Unregistered Commenterfavorita67

Our replica rolex watchare superior in quality and moderate in price and are sure to be saleable in your market,by virtue of this superior quality, this product is often sold out in many areas. This new product is really much better than the previous one. You have to try it to believe it.audemars piguet watches

juli 29, 2011 | Unregistered Commenterlisayun

Det var ett par snygga converse skor du lyckats virka, var det svårt? Hur länge har du hållt på med virkning, själv har jag pysslat med det i ett antal år men aldrig tänkt tanken att göra ett par Converse.

augusti 10, 2011 | Unregistered Commenterkrille

Hej. Tänkte bara meddela och fråga om det är okej att jag lånat ditt mönster till min sammanställning av Virkade Converse. Det finns massvis av olika mönster men ditt hörde till favoriterna och därför valde jag det.

Du kan kika in inlägget och sammanställningen här
http://sneakersbloggen.se/virkade-converse

Ha en fin dag
Mvh, Jenny Östman

oktober 11, 2011 | Unregistered CommenterJenny