« Nytt mönster: Ture-ugglan | Main | Sackboy på gång då »
onsdag
jan232013

Ginkgo

Sådärja, jag har stickat klart min Ginkgo! Jag har sneglat på mönstret några månader nu, och gjort ett par försök att börja, men det har blivit så himla smått. Först stickade jag med två trådar Smootie (HK textil), och det blev jättesmått kom jag på. Så jag rev upp och lade undan. Sen tänkte jag att äsch, jag gör bara fler varv! Och så började jag igen, med två trådar Smootie. Det blev fortfarande pyttigt och jag insåg att jag inte ville sticka så himla många extra varv. Så jag rev upp. Igen. Men så kom den, snilleblixten: vi blandar in ett garn till, det blir skoj! Och det gjorde jag minsann, Malabrigo Lace fick det bli för jag hittade en snygg grön färg som passade. Så, med två trådar Smootie (jupp, jag är envis med dem nu när jag nystat 800 m enkeltrådigt till 400 m tvåtrådigt) och en tråd Malabrigo Lace. Och det blev fortfarnade litet, och jag fick helt enkelt inse att mönstret blir litet. Jag använde en härva Malabrigo och ett nystan Smootie, och jag stickade extra maskor så att jag kunde öka två mönsterrapporter i kanten, och sjalen blev ändå i minsta laget. Däremot är den himla snygg, och otroligt mjuk! Inte så konstigt, det är ju kashmir i den och en underbar merionoull. Nöjd är jag också :)

Vill du också sticka en? Mönstret finns gratis på Ravelry och heter Ginkgo Shoulderette Shawl. Ett ganska snabbt projekt, lite lurigt på sina ställen och så var det mönster på både avig- och rätsidan i kanten, men det var faktiskt ett roligt inslag för det har jag inte gjort förut.

Reader Comments (1)

Hej!
Jättesnygg sjal..

januari 23, 2013 | Unregistered CommenterIda