« Julkänslor | Main | Neonlovikka »
måndag
nov042013

Nytt mönster: pulsvärmare à la lovikka

Medan jag stickade barnen neonfärgade lovikkavantar slog det mig att den där enkla vikta kanten är riktigt snygg, att det skulle bli en snygg liten pulsvärmare. Himla synd bara att lovikkagarn är så hårt och faktiskt lite tråkigt. Sen slog det mig (det här var mitt i natten, även om man är lite trög den tiden får man himla bra idéer!) att man kan ju faktiskt sticka i ett annat garn! Jag skissade snabbt upp en liten bild på hur jag tänkte mig pulsvärmarna och skrev vilket garn jag skulle sticka i, bara utifall att jag skulle glömma det till morgonen därpå. Nu hade jag sån tur att jag hade rätt garn hemma, och i rätt färg. Eftersom jag ville köra lite klassisk lovikkastil är det ett under att jag hade naturvitt hemma, jag föredrar starka färger och planen jag hade för det här garnet hade gått i stöpet. Hursomhelst. Jag började sticka i enkel tråd, men det blev så tunt att jag började om i dubbel tråd och då fick jag den där lite grövre looken jag ville ha. Jag är så himla nöjd med de här pulsvärmarna så det finns inte, jag gjorde först en prototyp och sen ett helt par med lite modifikationer. Mönstret är mitt egna, och det finns här om du vill sticka ett par själv. Garnet är Alpakka från Sandnes, och allt jag har att säga är att Sandnes alpackagarn slår Drops med hästlängder.