« Och så en till | Main | Plötsligt händer det »
lördag
feb152014

Nya favoritsjalen

När vi var i London förra våren köpte jag flera fina garner, bland annat ett lacegarn från Lacey Lamb i 100% lammull. Ett sånt där supertunt garn, tror det var 7-800 m på 50 gr. Det tog ett tag för mig att hitta ett projekt jag ville göra i det, men så hittade jag ett enkelt mönster på en sjal och satte igång. Och fy vad jag tragglade, hela hösten repade jag upp och började om. Inte för att det var svårt, jag blev bara inte nöjd med masktätheten och vid nåt tillfälle provade jag att ha med en tråd tunn mohair. Det var nog inte framåt jul som jag var nöjd, dubbel tråd och sticka 3,5 verkade lagom för mig. Sen hade jag inte tid med den, det var liksom julklappar och grejer att så i och då beslutade jag att jag skulle ha den som semesterstickning när vi drog til Teneriffa i januari. Jag tragglade fortfarande, tills jag såg ett tips på Facebook om en virkad bollfrans. Där och då fick jag en jäkla fart, för min sjal skulle absolut ha en bollfrans! Det var det jag hade väntat på tydligen. Två veckor senare var den klar och låg på blockning. Jag var så nöjd, att jag startade en till direkt. Första blev fuchsiafärgad med orange kant, den här andra blir grön med rosa kant tror. Kanske turkos kant, vi får se. Mönstret heter Triangel och finns gratis på Ravelry, och jag kan verkligen rekommendera det! Jag har haft lite problem i början, inte för att mönstret är svårt, utan för att jag har haft svårt att få till en masktäthet jag gillar.

Mönster till bollfranskanten hittar här!

Jag är förresten lite sugen på en utlottning av ett litet garnpaket till en sån här sjal, bara för att jag gillar den så mycket. Vad tror ni om det? Det har varit lite tyst på bloggen, men vi kanske kan få fart på den igen med en utlottning? 

Reader Comments (1)

Jätten sjal. Älskar den färgen! :)

februari 15, 2014 | Unregistered CommenterLina