« Nya favoritsjalen | Main | Ibland är jag så onödig »
fredag
feb072014

Plötsligt händer det

I min byrålåda har det legat ett trevligt litet garnnystan. Jag minns inte när jag köpte det, men det har legat minst sen i somrar och jag har så gärna velat göra något av det ändå sen jag fick hem det. Noro Sekku, så hette det, ett garn med mestadels bomull och så lite ull och silke. Och så var det så där härligt flerfärgat som Noros garner brukar vara, man vet liksom inte riktigt vad som kommer när man jobbar med det. Tanken var först en sommarsjal, men det är verkligeni inte mina färger. Och då har det fått bara ligga i lådan. 

Men plötsligt händer det! Av en slump såg jag att någon på Facebooks Online stickcafé har virkat en stor duk i lite olika Noro-garner, ananasmönster och den var riktigt snygg. Där och då slog det med: självklart är det meningen att mitt Noro Sekku skulle bli en duk! Det var det här det hade väntat på och försökt säga hela tiden! Sagt och gjort, här är min ananasmönstrade duk! Eftersom garnet randar sig ser man inte ananasarna så bra, men gör inget, färgerna är så fina och det var roligare att virka mönster än att bara virka runt runt. 

Nu har jag gått från att nästan ångra att jag köpte Sekku, till att önska att jag hade köpt fler. Garnet har nog utgått ur deras sortiment, himla synd att jag inte fattade det här med dukar innan alla  nystan var slut.

Och mönstret jag använde hittar du HÄR. På engelska, men det har inte hindrat mig förut. Ananasmönster är ju väldigt vanligt annars, du hittar förmodligen ananasmönster i vilken svensk virkbok som helst, iaf i de gamla hederliga innan man började göra amigurumis!