« En Monica till Matilda | Main | En idé kom till mig »
tisdag
jul292014

Jag gillar västar, bara så du vet

Jag fick ju för mig att göra ett plagg med virkat bakstycke och stickade framstycken. Efter att ha gjort bakstycket och plockat upp maskor för att sticka framstycken kände jag mer och mer att det här skulle bli en väst. Först tänkte jag en lång väst, sen kände jag att det nog vore snyggare med en kort väst (ja, och lite snål var jag också för jag ville att garnet skulle räcka). När jag stickat framstycken (från axlarna och ner) så att de var till en liten bit under bysten bestämde jag mig för att lägga upp nya maskor och sticka sista biten på tvären. Det tog ett par försök och några stickbyten, men sen blev det riktigt jäkla bra! Avslutningsvis virkade jag picotkanter runt ärmhålen och halsringningen, och nederkanten fick en virkad bollfranskant. Jag är nöjd med den här västen, det är nästan synd att jag inte skrev upp hur jag gjorde! Å andra sidan var det rätt avkopplande att bara jobba på utan avbrott för att göra anteckningar, så det är nog värt det ändå. 

Jag har använt bomull- och lingarn i hela västen, men jag utgick från ett garn jag köpt i Hörby, nämligen Rustic Nature från Karen Noe. Jag hade två härvor och ville hemskt gärna att det skulle räcka så jag gjorde västen kort som sagt (och nu har jag strax under en härva kvar tror jag så det räcker till nåt mer kul). Jag utgick från Rustic Natures färger och hittade en plommonlila Creative Linen (Rowan) samt en cerise och en rödbrun Line (Sandnes). De tre sistnämnda användes till bakstycket, Rustic Nature hade jag i hela framtstyckena samt halsringning och så avslutade jag med bollfransen i Linen från Marks och Katten. Det är sällan jag går i samma toner i en hel stickning, jag giller knasiga färgkombinationer som cerise och knallturkos, eller illgrönt och cerise (cerise är ständigt återkommande) så det var rätt kul att göra lite annorlunda. Färgerna i den här västen är mycket mer dämpade än de jag brukar använda också, men det känns verkligen som att jag kommer att använda den flitigt när den här sommarvärmen börjar försvinna.

    Response: Click This Link
    Jag gillar västar, bara så du vet - Blogg - Mönster på virkat och stickat - Crochetra