jul292014

Jag gillar västar, bara så du vet

Jag fick ju för mig att göra ett plagg med virkat bakstycke och stickade framstycken. Efter att ha gjort bakstycket och plockat upp maskor för att sticka framstycken kände jag mer och mer att det här skulle bli en väst. Först tänkte jag en lång väst, sen kände jag att det nog vore snyggare med en kort väst (ja, och lite snål var jag också för jag ville att garnet skulle räcka). När jag stickat framstycken (från axlarna och ner) så att de var till en liten bit under bysten bestämde jag mig för att lägga upp nya maskor och sticka sista biten på tvären. Det tog ett par försök och några stickbyten, men sen blev det riktigt jäkla bra! Avslutningsvis virkade jag picotkanter runt ärmhålen och halsringningen, och nederkanten fick en virkad bollfranskant. Jag är nöjd med den här västen, det är nästan synd att jag inte skrev upp hur jag gjorde! Å andra sidan var det rätt avkopplande att bara jobba på utan avbrott för att göra anteckningar, så det är nog värt det ändå. 

Jag har använt bomull- och lingarn i hela västen, men jag utgick från ett garn jag köpt i Hörby, nämligen Rustic Nature från Karen Noe. Jag hade två härvor och ville hemskt gärna att det skulle räcka så jag gjorde västen kort som sagt (och nu har jag strax under en härva kvar tror jag så det räcker till nåt mer kul). Jag utgick från Rustic Natures färger och hittade en plommonlila Creative Linen (Rowan) samt en cerise och en rödbrun Line (Sandnes). De tre sistnämnda användes till bakstycket, Rustic Nature hade jag i hela framtstyckena samt halsringning och så avslutade jag med bollfransen i Linen från Marks och Katten. Det är sällan jag går i samma toner i en hel stickning, jag giller knasiga färgkombinationer som cerise och knallturkos, eller illgrönt och cerise (cerise är ständigt återkommande) så det var rätt kul att göra lite annorlunda. Färgerna i den här västen är mycket mer dämpade än de jag brukar använda också, men det känns verkligen som att jag kommer att använda den flitigt när den här sommarvärmen börjar försvinna.

onsdag
jul162014

En idé kom till mig

Mitt i natten kom den, så jag var illa tvungen att börja på den direkt när jag vaknade på morgonen. Det var ingen särskilt unik idé egentligen, jag fick för mig att jag vill göra nån typ av väst eller topp. Jag vill ha ett virkat bakstycke och sen stickade framstycken. Bakstycket var jag väääldigt ivrig med så det är färdigt, jag hittade mönster på en ruta som heter Blooming Granny och använde mönstret till blomman och uppstarten av mormorsrutan som går runt blomman. Utöver det vill jag inte ha en helt vanlig mormorsruta, jag såg en bild på nätet för jättelängesen och försökte få till ungefär samma grej. Det blev rätt bra faktiskt. Nu återstår att komma på hur jag vill ha framstyckena, hittills har jag hara precis plockat upp maskor i bakstyckets axlar så att jag kan sticka dem direkt på bakstycket och slippa sy.

Oh, och extra nöjd är jag med rutan eftersom jag använt restgarner! Rowans Creative Linen hade jag en halv härva av, det har legat i en evighet och skrattat åt mig. Sen slängde jag i två olika färger av Sandnes Line. Framstyckena stickar jag av ännu ett annat garn som jag köpte en gång när vi var på besök hos min mamma. Kanske blir det att jag slänger i mer restgarn om jag tycker att färgen passar in.

onsdag
jul092014

Gratis mönster: Blommiga barfotasandaler

Jag är en sån där som allra helst går barfota när jag är inomhus, på vinterna brukar jag få stå ut med strumpor och/eller fluffiga tofflor men det är inte utan lite inre lidande. Eftersom jag numera har ett "jobb" (arbetsträna i garnaffär) så känns det inte helt bra att gå med bara fötter i butiken, och eftersom mina mediciner gör mig väldigt skakig och lite ostabil faktiskt, så vill jag helst gå barfota och känna att jag faktiskt får grepp om golvet när jag går (du skulle bara veta hur många gånger jag känt att balansen sviker mig i trappor!). Igår beslutade jag således att det är okej att gå barfota där ändå, men jag kan ju "gömma" det lite snyggt och virka ett par så kallade barfotasandaler! Sagt och gjort, idag hade jag dem på  mig och det funkade galant! Fick dessutom komplimanger av kunder för att de var så roliga och fina. De här är jättefina att ha inomhus, men de är nog ännu snyggare att ha på sig när man promenerar på stranden!

Mönstret är mitt alldeles egna, och du hittar det här helt gratis.

KLICKA PÅ DEN HÄR MENINGEN FÖR ATT KOMMA TILL MÖNSTRET!

fredag
jun132014

Och där var kråkan klar

Ja, och så här snygg blev den. Är supernöjd! Det är inte riktigt mina färger, men älskar kombinationen av grönt/gult/orange och alltid är det någon som passar bra i de färgerna även om det inte är jag. Mönstret finns gratis hos Garnomera, jag är så nöjd att jag faktiskt börjat på en ny kråka i cerise och orange!

lördag
jun072014

Liten kråka på gång

För ett tag sen såg jag någon på Facebook som hade stickat en jättefin sjal och tänkte att jag också skulle göra en minsann. Jag är en sån där som får idéer, köper garn och så blir det inte som jag tänkt mig och jag använder ett annat garn istället. Sån är jag speciellt med sjalgarner, jag gillar ju att blanda färger men ibland funkar det inte lika bra uppstickat som man hade tänkt. Därför tog jag tillfället i akt att använda garn som bara låg i den här sjalen, Malabrigo lace i mörkgrönt, ljusgrönt och orange, och så gult garn från Lang yarns tror jag. Blir jättefint, inte min färger riktigt, jag klär i kalla färger och det här blev väldigt varmt. Nån vill säkert ha den, och jag tycker att den blir riktigt snygg! Mönster från Garnomera. Garnomeras lilla kråka kallas den, ett väldigt lätt och behagligt mönster som man snabbt får upp ett bra flyt på. Rekommenderas!

söndag
maj182014

Halsduk, muddar och en liten tjuv

De senaste kvällarna har jag spenderat med att sticka en liten halsduk i ett jättefint silkegarn från Debbie Bliss. Jag har tittat på det i garnaffären ganska länge, för färgerna är så våriga och fina och nu fick det vara färdigtittat! Jag fick ihop en halsduk/scarf eller vad man kan kalla det, det gick knappt ett nystan och storleken passar bäst till ett barn trots att jag hade tänkt mig en vuxenstorlek. Min snart femåring blev överförtjust i den, så han har beställt en helrosa till sig själv! Det är en ganska smidig sak att ha om halsen, den ser knuten ut men har tryckknappar så att den är lätt att ta av och på.  Eller ja, den kommer ha tryckknappar så fort jag kommit ihåg att köpa ett par ;-)

Den här lilla halsduken ska vi ha i "min" garnaffär för att dema det fina garnet, Luxury Silk dk från Debbie Bliss. Jag hade gärna haft den själv dock,  men det är inte alls mina färger så är okej.

Av garnet som blev kvar efter halsduken stickade jag ett par roliga muddar. De var verkligen roliga faktiskt, jag  bestämde mig för att följa med garnets randning så varje gång det var färgbyte stickade jag ett varv räta i nya färgen och nästa varv avigt. På så sätt "börjar" varje ny rand med en utstickande rand. Blev jättebra! Eftersom färgrapporterna är olika långa blev ränderna i muddarna olika breda. Till de här plockade jag faktiskt bort en färg också, det fanns en dimgrön färg med i nystanet, och jag ville ha ett par riktigt glassiga muddar så jag klippte helt enkelt bort den färgen när jag kom till den. Muddarna fick en kant i mohair med paljetter och jag avslutade dem med att göra en picotavmaskning med ett chockrosa angoragarn jag hade lite rester av. Jag blev så himla nöjd med de här! Tanken var att jag skulle ha dem själv, i garnaffären för jag arbetstränar ju där numera. Saker blir inte alltid som man tänkt dock. Min lilla nästan femåring utbrast bittert "Måste du sticka ALLT till garnaffären?" och jag såg i blicken på honom att han var kär i mina fina nya muddar. Han fick ta dem på sig, jag gissar att jag inte får tillbaka dem ;-)

söndag
maj112014

Somrig jacka i bästa färgerna

I påskveckan började jag sticka på en jacka. Mia fick in en ny sändning garn från Schulana och jag var snabb att norpa åt mig den nya rosa färgen av deras garn Macaibo. Det är ett jättehärligt garn i viskos och bomull, och i det här mönstret skulle man sticka med en tråd Macaibo och en tråd Kid-Seta (ett tunt mohairgarn). Jackan är helt mosstickad och har en virkad kant, en rolig grej är att bakstycket är längre än framstyckena och det är tydligen modernt just nu. Det är en snabb stickning, men jag har haft en hel del svackor och har inte orkat sticka lika mycket som vanligt, annars hade jackan blivit klar ännu fortare. Men skit samma, nu är den klar och redo att användas! Mönstret kommer från Schulanas Trend 8, och det är mönster nr 07 i det häftet. Bilder på häftets innehåll kan du hitta här

lördag
apr192014

Påskstickning

Så här lagom på Påskafton har jag lyckats dra på mig feber, för första gången på minst fem år tror jag. Jag är en sån där typ som aldrig blir riktigt sjuk i några dagar och så är det bra sen, har ytterst sällan feber och har väl inte varit magsjuk på säkert 15 år. Istället går jag och är halvdålig i flera veckor, vilket inte är så kul det heller. Men imorse hade jag minsann feber, inte mycket, men den är där och gottar sig över den utbelivna påskmiddagen hos svärmor. Fast det är en värdslig sak, vi kan käka imorgon om jag är piggare och jag har orkat starta en ny stickning! Och den är rosa. Igen. En vän påtalade vänligt att jag nu har fyra stickprojekt på gång i just rosa: en väst, en tunn  ullkappa, min nya stickning som ska bli en jacka och slutligen håller en god vän på att sticka upp en tjock kappa till mig för hon behövde skriva ner mönstret (och så offrar jag mig och tar kappan ;-) ). Allt i rosa. Aj lajk rosa!

Just nu stickar jag efter ett Schulanamönster i Trend 8. Nummer 07 i det häftet, och det är en liten jacka i Macaibo och Kid-Seta. Och det blir skitsnyggt! Macaibon är en av de nya sommarfärgerna, och den är rosafläckig med lite grönt i. Den ser lite ut som en hemmagjord milkshake på färska jordgubbar och glass och vad mer man nu har i. Ser jättegod ut!

söndag
apr062014

Så gör vi väl en till då?

Blev så nöjd med min väst att jag faktiskt har börjat på en till. Jag kör enligt samma två mönster, men har tagit ett mer somrigt garn i en blandning av lin/bomull/viskos, och i rosa. Garnet heter Line och kommer från Sandnes, och det blir ett otroligt vackert fall på stickningen! Förra garnet var en härlig blandning av merino, kashmir och silke, så det var väldigt förlåtande att jobba med, tyvärr är ju bomull/lin lite styvare att sticka så det är ju himla tur att resultatet blir så himla bra! Det blir mer värt besväret liksom. 

söndag
mar302014

Jag och mina idéer

Nu jäklar har jag faktiskt en rolig och virkad grej att visa! Sen pappa blev sjuk och senare avled, så har min virkinspiration legat nere och jag har mest hållt mig till att sticka efter färdiga mönster. Ibland får jag dock idéer på virkningar, för det mesta orkar jag inte tänka och genomföra dem men den här gången var jag bara tvungen att göra ett försök! Det var väl över en månad sen jag fick för mig att det vore roligt med ett par virkade skor, stärkta i socker, som man kunde ha som prydnad bara. Googlade lite men hittade inget direkt mönster, och fick helt enkelt göra dem från grunden. Jag köpte ett par beggade pumps som jag totalslaktade, och använde dem både som mall när jag virkade och som form när jag stärkte. Resultatet är ett par brudskor i vitt, sulan och klacken är sockerstärkta och om jag vill kan jag ha dem på fötterna, förutsatt att jag inte lägger nån direkt tyngd på klacken. Jag gjorde dem inte ett dugg praktiska, eftersom de bara ska vara fina. Så de fick en lite bredare rem över tårna bara, och remmen dekorerade jag med blommor i röttt, rosa och vitt och varje blomma fick en pärla i mitten. För att bryta av de röda tonerna dekorerade jag även med orden "puss" och "kram" i turkosa pärlor. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd! De är inte helt perfekta, men för ett första försök så blev de väldigt bra. De kommer definitivt vara värda att stå prydnad nånstans!

Page 1 ... 2 3 4 5 6 ... 86 Next 10 Entries »