nov042013

Nytt mönster: pulsvärmare à la lovikka

Medan jag stickade barnen neonfärgade lovikkavantar slog det mig att den där enkla vikta kanten är riktigt snygg, att det skulle bli en snygg liten pulsvärmare. Himla synd bara att lovikkagarn är så hårt och faktiskt lite tråkigt. Sen slog det mig (det här var mitt i natten, även om man är lite trög den tiden får man himla bra idéer!) att man kan ju faktiskt sticka i ett annat garn! Jag skissade snabbt upp en liten bild på hur jag tänkte mig pulsvärmarna och skrev vilket garn jag skulle sticka i, bara utifall att jag skulle glömma det till morgonen därpå. Nu hade jag sån tur att jag hade rätt garn hemma, och i rätt färg. Eftersom jag ville köra lite klassisk lovikkastil är det ett under att jag hade naturvitt hemma, jag föredrar starka färger och planen jag hade för det här garnet hade gått i stöpet. Hursomhelst. Jag började sticka i enkel tråd, men det blev så tunt att jag började om i dubbel tråd och då fick jag den där lite grövre looken jag ville ha. Jag är så himla nöjd med de här pulsvärmarna så det finns inte, jag gjorde först en prototyp och sen ett helt par med lite modifikationer. Mönstret är mitt egna, och det finns här om du vill sticka ett par själv. Garnet är Alpakka från Sandnes, och allt jag har att säga är att Sandnes alpackagarn slår Drops med hästlängder.

lördag
nov022013

Neonlovikka

Min 4-åring har tjatat sönder mig om ett par neonrosa lovikkavantar sen han såg att Mia hade fått in det i butiken. Det är ett tag sen det kom in, det hann ta slut och komma påfyllning innan jag orkade köpa garnet. Och sen garnet kom hem har det varit ett evinnerligt tjat (känns det som i alla fall), till slut kände jag att detnog var dags. I onsdags började jag sticka på dem, igår var de klara. Så ville ju storebror ha ett par neongula, så dem började jag på igår medan jag tittade på den norska stickkvällen på NRK och jag gjorde klart dem för en liten stund sen. Ungarna är nöjda, jag har skitont i fingrarna och har nästan svurit på att aldrig mer sticka i lovikka. Vilket kort sagt betyder jag förmodligen kommer att sticka med det fler gånger, om jag känner mig själv rätt. 

Båda barnen ville ha sina namn på sina vantar så att ingen skulle sno dem, och de har själva valt alla färger på vantarna :) Jag har stickat med Järbos lovikkagarn, och mönstret kommer även det från Järbo. 

fredag
nov012013

Malabrigo Rastita, vilket härligt garn!

Jag kunde inte riktigt låta bli att köpa en härva av Malabrigos Rastita häromveckan, ihop med ett (snälla slå mig inte!) paljettgarn, Kid-Paillette från Schulana (absoluta favoritgarnet, alltså seriöst, paljetter är aldrig fel). Tanken var först ett par pulsvärmare, så det blidde pulsvärmare efter mitt eget mönster för jag är så förtjust i det. Sen blev det ju massor av garn kvar (oväntat, det var ju trots allt bara 100 gr i en härva Rastita). Så jag sökte på Ravelry och hittade en trevlig liten sjal som restgarnet verkade räcka till, och jo minsann, det räckte och blev över! Jag följde inte mönstret helt i slutet, sjalen kändes lite grå så jag stickade en kant i petrolfärgat, vitt och paljettigt garn. Blev kanonbra! Nu blev sjalen verkligen liten, även efter blockning var den i minsta laget. Därför sydde jag på knappar, och då blev den helt plötsligt perfekt i storleken! Perfekt att slänga över axlarna, perfekt istället för ett smycke, bara helt perfekt! Mönstret heter Of the Moon, och finns gratis på Ravelry HÄR.

lördag
okt262013

Gratis mönster: Petras virkade julgranskulor

Jag vet att det är många som efterfrågat det här mönstret, och att jag hållt på det ganska länge. Jag har försökt få tag på pysseltidningar för jag tror att de skulle gilla att ha mönstret i sin tidning till jul, men jag vet inte, antingen svarar de inte på mail alls eller så svarar de bara inte på mina mail. Jag tycker åtminstone att man kan tacka för erbjudandet men säga att de inte är intresserade, det är inte jättekul att bara bli ignorerad. Men skit i dem, jag överlever ändå. (ja, jag är på uruselt humör idag)

Anyway. Det är lite dags att andra ska slippa försöka härma mönstret ;-) Här kommer alltså mönster på mina alldeles egna julgranskulor, virkade och stärkta i socker. Det är ett ganska pilligt mönster, men jag har tagit lite foton under arbetets gång för att underlätta ditt virkande. Som vanligt gäller: det är ajabaja att sälja mina mönster och/eller produkter virkade från mina mönster för att tjäna pengar. Vill man tjäna pengar får man göra det på sina egna mönster och idéer, inte snylta på andra. (ja, jag är fortfarande på uruselt humör idag)

KLICKA PÅ DEN HÄR MENINGEN FÖR ATT LADDA NER  MÖNSTRET!

lördag
okt262013

Smått och blått-ish

Förra veckan visade jag stolt upp min första stickade tröja, några minuter efter det inlägget insåg jag att jag hade stickat för löst och fick riva upp de slätstickade partierna och sticka om. Lagom roligt, från att vara nästan klar till bara halvvägs färdig gjorde mig... uppriven (fattar du?). Men det var ju inte mer än att sticka om, och det gick ju fort så nu är tröjan faktiskt klar på riktigt! Den är jättefin, stickad i Schulanas Royalpaca (alpacka och silke, hur mjukt som helst) och mönstret kommer som sagt också från Schulana. Schulana har inte så många återförsäljare i Sverige, därför är det lite extra roligt att min LYS (local yarn shop, eller store kanske) har ett så stort utbud av just de garnerna. De är av fin kvalitet och till ett rimligt pris, men bäst av allt för en färgglad person som jag är att många garner finns i väldigt många skarpa och fina färger :D

Eftersom jag är snäll så brukar jag sticka upp lite prover till Mia, så hon kan visa upp nya garner i nåt stickat. Nu har jag ju bestämt mig för att pulsvärmare är lagom att sticka: man ser hur garnet uppför sig (speciellt viktigt i flerfärgade garner tycker jag) och så är det lätt att prova en pulsvärmare mot huden för att känna garnet direkt mot huden. De här värmarna är från mitt eget mönster, Petras pulsvärmare, men jag har minskat lite på antalet maskor för det här garnet var tjockare än det jag använde när jag gjorde mönstret. Garnet är lite extra roligt tycker jag, det heter Kauri och kommer från Zealana. Det är gjort på 60% merino, 10% mulberrysilke och 30% possum. Possum? Ja, possum! Låter skitläskigt för possum är ju ett rätt otäckt litet skadedjur, men du anar inte hur mjuuuukt garnet är! Jag googlade lite och kom till till en hemsida där man kan läsa lite om fördelarna med att sticka med possumgarn, och deras slogan är lite to die for: Save a Kiwi... Knit with Possum! Jag vet inte, jag diggade den, och jag diggar garnet med. Den får 5 strumpstickor av mig!

tisdag
okt152013

Dagens skryt

Jag håller på att nästan bli klar med det första fullstora plagget till mig själv, det du! Förut har jag iofs stickat nån väst så där, och nån bolero, men nu har jag för första gången stickat en tröja till mig själv. Känner mig så sjukt stolt! Somliga kanske tycker det är lite fusk att sticka på stora stickor och med fluffigt garn, men såna åsikter kommer jag inte att lyssna på. Garnet kommer från Schulana och heter Royalpaca, det är införskaffat hos Mia men garnet ligger inte i webshoppen än så vill man ha det får man ringa butiken. Jättehärligt garn i 78% alpaca och 22 procent silke. Även mönstret kommer från Schulana, väldigt lätt- och snabbstickat! Det enda jag har kvar nu är att blocka, montera och sticka en liten krage. I exakt den ordningen tänker jag göra det dessutom, så jag hoppas hinna blocka innan helgen (lycka till säger jag) för då åker jag bort några dagar och sen är det kort om tid innan jag vill ha den klar. 

torsdag
okt102013

Hysteriskt skitfulsnyggt

Det var en gång för längesen en Petra som köpte ett par skinnsulor för hon ville så gärna sticka eller virka ett par snygga inneskor. Sen gick det visst nåt år utan att det blev några tofflor.

Men, plötsligt händer det! Efter att ha klurat ett par veckor på vilken färg jag ville ha, så satte jag faktiskt igång. Valet föll på tokcerise, toklila och tokblå. Tyvärr kan nog ingen bild i världen fånga färgerna, men de är galet snygga! Stövlarna är virkade i mormorsrutor, vilket gjorde att storleken blev lite off och passformen sisådär. Överst stickade jag resår så att stöveln skulle sitta uppe lite bättre. I stora drag är jag helnöjd, de är så där hysteriskt skitfulsnygga som jag hade tänkt och de blir alldeles perfekt att skoja runt i här hemma. Men jag är lite sugen på att göra om tårna på dem, och försöka få lite bättre passform, men helt ärligt, då måste jag dra upp och jag har ju fäst alla trådar. Så vi kanske säger att de skulle vara så här.

söndag
okt062013

Pulsvärmare i goaste garnet

Ibland slår det mig att jag måste ha skapat det ultimata mönstret på pulsvärmare. Det är flera från mitt stickcafésom stickat dem, och de har fått så mycket komplimanger för dem säger de. Kul! Och jag tycker att det är riktigt bra också, det går att använda till de flesta garner utan att man behöver vara ett mattegeni för att räkna om maskorna lite grann. Just nu stickar jag dem i ett lite tjockare garn av possum (ja, det där hemskt fula skadedjuret!) och har minskat mönstret till 24 maskor, och det blir banne mig lika bra som när man stickar med tunnare garn och 36 maskor som mönstret säger. Och innan possumvärmarna stickade jag ett par pulsvärmare helt efter mönstret, i ett nytt härligt garn från Sublime: baby cashmere merino silk dk. Eftersom jag blivit lite förtjust i senapsgult på sistone fick det bli senapsgula värmare. Jag är inte särsilt snygg i färgen egentligen, men som accessoar tror jag inte att jag ser allt för hemsk ut ;-) Stickad helt enligt mönstret som heter Petras pulsvärmare men jag uteslöt kanten i mohair.

lördag
okt052013

Avbrott från sockor

Det har ju blivit en hel del sockor på sistone, och även om jag har några kvar att sticka så måste man ju faktiskt få göra nåt annat emellanåt. Den här gången fick det bli en liten väska i Sublimes tweedgarn Luxurious aran tweed, en av höstens nyheter. Jag har gjort lite hipp som happ med den, så något mönster finns (tyvärr) inte. Den blev rätt söt faktiskt, stickade den från botten och upp och använde mig av figure 8 cast on, alltså samma uppläggning som på tå upp-strumpor. Men, istället för att öka varannat varv ökade jag på varje varv, på så sätt fick jag en riktig botten och inte en tåformad botten ;-) Väskan fick en fläta i sidan, och som handtag gjorde jag två flätor. Nu lade jag inte ner särskilt mycket energi eftersom den bara ska vara som ett skyltex i garnbutiken, för att visa upp det nya garnet, men jag tänker mig att den här modellen skulle bli skitsnygg i dubbelt garn och större storlek. Syr man ett foder och kostar på sig läderremmar att fläta handtag med, och bra grejer att sätta fast handtagen med så lär det nog kunna bli en riktig favoritväska! Är kort sagt toknöjd med tanke på potentialen! Borde kanske skriva ner mönstret ändå?

torsdag
okt032013

Smått och gott

För ett tag sedan fick jag ett par nystan av mitt favoritgarn, Kid Paillette, av självaste Schulana. Kid Paillette är ett mohairgarn, med paljetter i. Och jag älskar glitter, jag behöver nog inte säga att det var kärlek vid första ögonkastet. Ungefär samma sak var det för min 4-åring, för när han fick syn på den vita Kid Paillette med paljetter i flera olika färger, då var han såld. Sen dess har han varit på mig om en ny mössa med glittrande garn och det fanns inte en chans att han tänkte glömma det (notera att jag aldrig riktigt lovat honom garnet, han bara bestämde sig och vägrade ge sig). Vek som jag är för det lilla livet stickade jag en mössa, i cerise Merlana (Schulana), 3 trådar Kid Paillette (Schulana) och en tråd Colinette mohair. Mössan blev lite i minsta laget, men han är så himla nöjd att han inte verkar bry sig och skulle den bli ännu mindre får jag väl sticka en ny eller försöka förlänga den. Tyvärr ser man inte paljetterna på bilden jag tog, men det glittrar så fint när han går i höstsolen :D Mönstret är från Schulana.

Eftersom det är höst och garnbutiken här i "stan" behöver ny skyltning,ställde jag upp och hjälpte till. Mia har nu världens finaste lilla höstfönster med massor av virkade löv, svampar mm så har du vägarna förbi Västerhaninge tycker jag nog att du ska kika förbi! Förutom fönstret blev det en virkad uggla att hänga som flagga vid dörren, och en kruka med ett höstarrangemang eller vad man ska kalla det. Ugglan är egentligen en grytvante, och mönstret hittar du HÄR. Mönstret på svamparna hittar du hos Steen i stugan.

Page 1 ... 5 6 7 8 9 ... 86 Next 10 Entries »