« Syltkaka | Main | Femkant »
tisdag
apr212009

Dammsugare/punchrulle

Jag fick en förfrågan i mailen om hur jag gjort mina virkade dammsugare. Jag har inte skrivit upp mönstret (ovanligt, eller hur?), men jag kan skriva ungefär hur jag gjorde så får man anpassa mönstret lite som man tycker.

Dammsugare
Jag har använt Drops Paris och virknål 4 mm (eventuellt 3,5 mm). Dammsugaren virkas i spiral och varven sluts alltså inte. Använd en tråd i avvikande färg för att markera var varven börjar.

I en magisk cirkel (finns länk bland etiketterna till vänster) virkas 6 fm med brunt.
v2: 2 fm i varje m (12 m)
v3: *1 fm, 2 fm i nästa m* varvet runt (18 fm)
v4: 1 fm i varje m, virka enbart i de bakre maskbågarna! (18 fm)
v5-6: 1 fm i varje maska.
v7: virka sm i varje m. Byt till grönt garn
v8: virka 1 fm i varje m från v6 (sm ska hamna på "framsidan" och dölja den fula övergången i färgbytet)
v9-16: 1 fm i varje m. (18 m) Byt till brunt. OBS! Jag trooor att jag virkat så här många varv grönt, men jag är inte helt säker. Bestäm själv när du tycker att din dammsugare är lagom lång!
v17: Virka 1 sm i varje m.
v18: Virka 1 fm i varje fm på v 16. (18 m)
v19-20: 1 fm i varje m (18 m)
v21:1 fm i varje m, virka enbart i de bakre maskbågarna. (18 m). Fyll dammsugaren med stoppning!
v22: *1 fm, minskning i nästa 2 m* varvet runt. (12 m)
v23: *minskning i nästa 2 m* varvet runt. (6 m)
Klipp av och fäst garnet.

References (4)

Reader Comments (2)

Nu har jag försökt virka en dammsugare enligt ditt mönster i timmar :D. Jag kommer så långt att jag har första "chokladen" samt hela mellan delen klar. Men sen när jag ska virka den andra "chokladen" så får förstår jag inte hur jag ska få dendär lilla kanten som döljer färgbytet.
Skulle du kunna tänka dej att lägga ut bilder så att jag skulle få virkat min dammsugare :)? Din modell var den bästa jag hittade på nätet, alla andra är som du skrev "korvar" :P.

/Emma

september 5, 2010 | Unregistered CommenterEmma

Hej. Tack för allt fint du inspirerar med! Jag har nu också försökt få till ovanstående dammsugare o kommer lika långt som personen i gamla inlägget. problemet uppstår just vid kanten o hur virkar jag i en tidigare (16) båge? Vänligen

oktober 14, 2013 | Unregistered CommenterFia