« Plattfisk till mobilen | Main | Bumperskydd till Bugaboo »
onsdag
jun022010

Typ en virkalong

Jag har nyligen börjat på ett nytt mönster, på en figur som går på Barnkanalen och som jag därför inte kommer att ha i nån mönstersamling eller dylikt. Istället tänkte jag dela med mig av det, gratis, här på bloggen och jag skulle tippa på att ni kommer gilla den! Det kommer inte att bli en hemlig typ virkalong, för det är rätt uppenbart vem det ska föreställa. Mönstret är väl inte helt nybörjarvänligt, men modda lite efter eget behag så blir det nog bra till slut. Jag kommer att föreslå förenklingar (tror jag iaf) på de ställen jag upplever som klurigast. Vlken figur ska det bli då? Jo! Fifi Förgätmigej från Fifi och blomsterfröna! Om du använder mönstret, berätta då var du hittat det och länka hit om du bloggar. Lämna gärna en kommentar och länk till din blogg så jag får se hur just din Fifi blir!

Jag använder
garn: restgarn av tjocklek typ Tilda (Svarta Fåret)
virknål: 2,5 mm
vadd
filt i olika färger
förmodligen broderigarn

Jag vet inte hur långt det går mellan uppdateringarna, men du har förmodligen tid att införskaffa material mellan varven.

Idag bjuder jag på *trumvirvel* huvudet! Till det behöver du gult, blått, ljusgrönt och rosa garn.

Fifi förgätmigej

Blomblad, små, 6 st
I blått
1) 6 fm i en ring
2) [ökn] 6 ggr
3) [3 fm, ökn] 3 ggr
4-7) en fm i varje m
8) [3 fm, minskn] 3 ggr
Klipp av tråden.

Blomblad, stort, 1 st
1) 6 fm i en ring
2) [ökn] 6 ggr
3) [1 fm, ökn] 6 ggr
4) [5 fm, ökn] 3 ggr
5-9) en fm i varje m
10) [5 fm, minskn] 3 ggr
Klipp av tråden

Huvud
I gult
1) 6 fm i en ring
2) [ökn] 6 ggr
3) [1 fm, ökn] 6 ggr
4) [2 fm, ökn] 6 ggr
5) [3 fm, ökn] 6 ggr
6) [4 fm, ökn] 6 ggr
7) [5 fm, ökn] 6 ggr
8) [6 fm, ökn] 6 ggr
9-11) en fm i varje m.
Byt till grönt.
12) en sm i varje m
13) en sm i varje m på v 11
14) virka i v 11: Virka fm i varje m, MEN virka nu med blombladen. Lägg ett blomblad i taget, mot ansiktets rätsida och virka genom ansiktets v 11 och blombladen sista varv. Stick virknålen först genom bladet, och sen genom v 11, dra tråden igenom och virka en fm som vanligt. De små bladen virkas ihop med 6 fm, och det stora med 9 fm. Virka först fast 3 små, sen det stora, och så de sista sm.

Får du inte rätt på det? Virka en fm i varje m och sy fast bladen när huvudet är klart.
15-17) en fm i varje m
18) [6 fm, minskn] 6 ggr
19) [5 fm, minskn] 6 ggr
20) [4 fm, minskn] 6 ggr
21) [3 fm, minskn] 6 ggr
22) [2 fm, minskn] 6 ggr
23) [1 fm, minskn] 6 ggr. Stoppa med vadd.
24) [minskn] 6 ggr
Klipp av och fäst tråden.

Polokrage
1) 6 fm i en ring
2) [ökn] 6 ggr
3) [1 fm, ökn] 6 ggr
4) [2 fm, ökn] 6 ggr
5-6) en fm i varje m
7) [2 fm, minskn] 6 ggr
8) [1 fm, minskn] 6 ggr. Stoppa med vadd
9] [minskn] 6 ggr
Klipp av tråden, lämna en lång trå att sy med.
Sy fast på huvudet.

Reader Comments (10)

Jag har ju stora barn så jag var tvungen att googla fram vem det var, ser kanon ut

juni 2, 2010 | Unregistered CommenterSunna

Perfekt! Jag har i några månaders tid tänkt virka just Fifi men inte orkat ta tag i allt experimenterade med mönster ;-) Det här kom ju som på beställning :-D Nu ska jag bara invänta virkinspirationen också ... Jag har visst tappat den.

juni 2, 2010 | Unregistered Commenterfante

Virkinspiration har man, men tiden och orken. Skulle behöva klona mig till tre för att hinna med allt jag vill göra just nu.
Fifi bara måste jag göra, kul med virkalong. Tur man ska till stan i morgon, får lov att handla lite garn synd om mig...=O)

juni 2, 2010 | Unregistered CommenterPia

Kanon bra! :D Gleder meg til å prøve!

juni 2, 2010 | Unregistered CommenterMagi©

Jättesöt.Jag får oxå kolla upp vem det är. Ska iallafall göra den.
Tack för att du delar med dej.

juni 2, 2010 | Unregistered CommenterÄNGLASTINA

Hej!

Min dotter har tittat en del på Fifi så hon skulle nog bli jätteglad om jag virkade en till henne. Jättegulligt att du lägger ut mönster!

Jag har en fråga. Jag kollade igenom mönstret lite snabbt och funderade lite på färgändringen på huvudet. Hur menar du att du virkar 3 varv i varv 11? Både varv 12 och 13 är smygmaskor iarv 11 och sedan kommer varvet med själva blombladen också i varv 11. Har det smugit sig in ett litet fel eller är det jag som inte hänger med kanske. :-)

Än en gång, tack för mönstret!

juni 3, 2010 | Unregistered CommenterJennie

Jennie
Det stämmer helt rätt, det är två smygkaskvarv OCH ett fm-varv där. Det är lite pilligt, men det går om man har tålamod.

Att jag gjort så är för att det blir en snygg kant då. Smygmaskorna lägger sig liksom ovanpå virkningen och kommer göra en liten utbuktning. Dessutom blir det en skapare övergång mellan färgerna. Tycker man att det blir för trång, så skippar man antingen smygmaskvarven helt, men jag rekommenderar att man iaf för ett smygmaskvarv.

juni 3, 2010 | Unregistered CommenterCrochetra

Men ÅHHH, vad kul - mina tjejer ÄLSKAR Fifi! Den här ska jag försöka göra. Tack för att du delar med dig av så fina mönster!
/Marie

juni 3, 2010 | Unregistered Commenterbitte71

Åh vad roligt, min Gabriel älskar att titta på Fifi så en sån måste jag hänga med på att göra. Jag länkar till dig så snart jag har börjat, fast just nu har jag en del mönster liggande på lager...

Fin blogg du har för övrigt!

juni 16, 2010 | Unregistered CommenterElin

Hej! Får inte riktigt ihop huvudet. När jag virkat fast alla blombladen har jag bara 3 fm kvar mellan det första och sista (där halsen ska sitta). Hur många fm är huvudet när det är som störst? Det hade varit lättare att läsa mönsterna om du hade skrivit totala maskantalet i parentes efter varje varv. Superfint mönster iallfall!

oktober 5, 2012 | Unregistered CommenterStina