« Virkad pöskeps | Main | Kon Bo »
tisdag
aug212012

Virkad korg, i Hooked Zpagetti

Garn: Hooked zpagetti, en rulle ska räcka till en korg

Virknål: 8-12, min största virknål är 7 mm så jag använder alltid den och anpassar fastheten på virkningen.

Lägg upp 21 lm.

1) fm i andra lm från virknålen. Fm i varje lm. 1 lm, vänd.

2-12) 1 fm i varje m. 1 lm, vänd.

13) 1 fm i varje m. 1 lm, vänd inte arbetet.

14) Virka fm utmed kanten på ditt arbete (dvs, inte i maskorna på varv 13, utan i sidan av de yttre maskorna på v1-13). Du ska virka fm runt hela rektangeln: 1 fm i varje varv och i varje m, och i varje hörn virkar du 3 fm för att få ett snyggare hörn. Slut varvet med sm i varvets första fm.

15-20) 1 lm. 1 fm i varje m. Slut varvet med sm i varvets första fm.

21) Sm i varje m. Vill du ha handtag på korgen? Använd stickmarkörer (eller bara garnbitar) för att markera var du vill ha dem (enklast är om du använder två markörer per handtag, sätt en markör där du vill att handtaget ska börja och en där du vill att det ska sluta). Virka sedan sm fram till första markören och virka lm tills du är nöjd med handtagets storlek. Virka en sm i maskan som nästa markör sitter i, fortsätt virka sm fram till tredje markören och gör ett handtag på samma sätt. Virka sm varvet ut.

22) 1 fm i varje m på v 20. Om du virkat handtag, virka fm i varje m fram till ett handtag börjar och virka sedan fm runt handtaget (mina handtag är 11 lm långa, och jag har virkat 12 fm på det här varvet). Fortsätt virka fm i varje m på v 20 fram till nästa handtag och virka på samma sätt. Virka fm varvet ut, slut varvet med sm i varvets första m. Klipp av och fäst garnet.

    Response: check my blog
    Awesome Site, Continue the wonderful job. Thanks a ton!

Reader Comments (1)

hejsan, jag har köpt din bok på syfestivalen och jag är mkt nöjd!! jag har virkat flygplanet och det fick lätt som en plätt. håller nu på och virkar hedvig och ska nu börja på kroppen i en annan färg. jag fattar inte hur jag vänder alla maskor med en lm. jag kan bara göra luftmaskor utan att sätta fast dem i något, alltså på en rad och så virkar jag fm från dem. och en anna fråga, ska jag virka kroppen runt i spiraker eller fram och tillbaka? mvh jennica

oktober 25, 2012 | Unregistered Commenterjennica