apr212009

Femkant

Det var någon som efterlyste en beskrivning på virkade femkanter. Det här är mitt förslag på hur man kan göra, och jag tror att det kan blir rätt bra.

Använd en magisk ring så att du slipper hålet i mitten.

Gör en magisk ring. Lägg upp 3 lm. Virka *3 st, 1 lm* fem gånger i ringen. Du ska ha fem grupper om tre stolpar. Slut varvet med en sm i den tredje lm i början av varvet.
v2: 3 lm, 2 st. I lm-bågen virkas 3 st. Virka *1 st i nästa 3 m, 3 st i lm-bågen* varvet runt. Slut varvet med en sm.
v3: 3 lm. 1 st i nästa 3 m, 3 st i nästa maska. Virka * 1 st i nästa 5 m, 3 st i nästa m* varvet runt. Slut varvet med en sm. OBS! Poängen är att detta varvets ökningar ska hamna i förra varvets mittersta ökningsmaska (dvs i den andra stolpen av de tre som utgör ökningen)
v4: 3 lm, 1 st i nästa 4 m, 3 st i nästa m. Virka *1 st i nästa 7 m, 3 st i nästa m* varvet runt. Slut varvet med en sm. OBS! Här gäller alltså samma sak som på varv 3, se till att detta varvets ökningar hamnar i förra varvets mittersta ökningsmaska!

Vill du göra en större femkant är det bara att fortsätta enligt samma princip.

måndag
dec082008

Pepparkakshus

Mönstret till pepparkakshuset laddar du ner HÄR.

lördag
jul122008

Strawberry swirl biscuit

Jag fick en idé när jag satt och virkade en ny cupcake. Jag har eventuellt fått två beställningar på kakburkar, så jag har lite att göra. Men ingen stress! Hur som helst, jag fick en idé. Först skulle jag bara göra ett glaserat kex, men sen fick jag inte kakan och glasyren i samma storlek, för det är två helt olika garner. Sen bidrog det nog att jag gjorde kakbotten som en Oreorundning, och glasyren i fastmaskor. Det slutade med att jag virkade glasyren ungefär 1 cm större i diameter än själva kakan, och sen sydde med kaststygn (?) för att få en lite finare glasyr och roligare kaka. När jag sen skulle virka ihop delarna stod jag inför problemet att glasyren hade fler maskor än kakan, och då gjorde jag helt enkelt så att jag gjorde minskningar i glasyren men inte kakan. Hänger du med? Resultatet blev en liten godbit, en strawberry swirl biscuit. Typ. Eller bara biskvi. Eller jordgubbsbiskvi. Som en gammal klasskompis sa en gång "många barn har många namn" ;-)

Titta upp...

Titta ner...Titta åt sidan...

Titta åt andra sidan. Gapa. Du liknar en apa! Nä, skämta bah!

lördag
jun142008

Rulltårta

Jag har använt Marks & Katten garn Viva, och virknål 4.

I vitt garn virkas 6 fm i en magic adjustable ring
12 fm
18 fm
24 fm
30 fm
36 fm
Ett varv sm

Virka en spiral i rosa genom att virka lm på den vita sidans rätsida.

Byt till grönt garn och virka:
2 varv sm, genom de vita bågarna
5 varv fm. Tag av och fäst alla trådar.

Virka ännu en vit sida med rosa spiral och de två första varven med gröna sm. Lämna en lång tråd för att sy ihop rulltårtan. Sy ihop rulltårtan genom att sy i de gröna fastmaskornas bågar samt i den andra sidans vita bågar (samma som du virkat alla sm-varv i).

lördag
jun072008

Tummen

Ja, det kan ju vara lite pinsamt att inte veta var tummen sitter, men nu finns det hjälp! Vet du inte var tummen är, så köp en och stoppa i fickan! Eller varför inte virka en själv? Den här tummen, eller nemmut som han heter numera, är virkad i ekologiskt bomullsgarn och stoppad med lite allergifritt kuddstopp. Han är ca 7 cm om man inte räknad med benen. Nemmut är en sportslig typ, här till vänster kör han situps på wii fit och kolla så glad han är all träningsvärk till trots!

Vill du virka en egen? Kanske pimpa den, eller göra den till din alldeles egna minime? Då kan jag meddela att han är superlätt att göra, och genom att byta ut a i han mot o (=hon) så har du dessutom utfört ett könsbyte helt på egen hand.

Virkad tummen

Tummen virkas i spiral, så använd en säkerhetsnål eller ett garnbit i avvikande färg för att markera var varven slutar. Du kan använda vilket garn du vill, material spelar ingen roll och tjockleken på garnet påverkar tummens slutliga storlek. För att få en tumavtryckslook virkar du i fastmaskornas bakre bågar hela tiden.

Lägg upp 6 lm
v1: (virka bara i ena bågen på lm) 2 fm i andra lm från nålen. Fm i de kommande 3 lm. Virka 3 fm i sista lm. Nu ska du virka på lm-kedjans andra sida, genom att virka i den lm-båge som finns kvar. Virka 4 fm. Markera sista maskan med en garnbit eller säkerhetsnål.
v2: i de två följande maskorna virkade du 2 fm. Virka 3 fm, i nästa 3 fm virkas 2 fm. Virka fm fram till sista m, där virkas 2 fm.
v3-7: virka fm på hela varvet, med i ändarna (där de gamla ökningarna finns dvs) ökar du varje varv 3 fm som du sprider ut jämnt för att få en rund och fin form.

Brodera ansiktet med svart garn.

Armar och ben
Stick ner virknålen i en lämplig fastmaskas baksida, dra igenom svart garn. Virka 6 lm, virka sm i luftmaskorna och fäst garnet.

Page 1 ... 8 9 10 11 12