jul092014

Blommiga barfotasandaler

Jag är en sån där som allra helst går barfota när jag är inomhus, på vinterna brukar jag få stå ut med strumpor och/eller fluffiga tofflor men det är inte utan lite inre lidande. Eftersom jag numera har ett "jobb" (arbetsträna i garnaffär) så känns det inte helt bra att gå med bara fötter i butiken, och eftersom mina mediciner gör mig väldigt skakig och lite ostabil faktiskt, så vill jag helst gå barfota och känna att jag faktiskt får grepp om golvet när jag går (du skulle bara veta hur många gånger jag känt att balansen sviker mig i trappor!). Igår beslutade jag således att det är okej att gå barfota där ändå, men jag kan ju "gömma" det lite snyggt och virka ett par så kallade barfotasandaler! Sagt och gjort, idag hade jag dem på  mig och det funkade galant! Fick dessutom komplimanger av kunder för att de var så roliga och fina. De här är jättefina att ha inomhus, men de är nog ännu snyggare att ha på sig när man promenerar på stranden!

Mönstret är mitt alldeles egna, och du hittar det här helt gratis.

KLICKA PÅ DEN HÄR MENINGEN FÖR ATT KOMMA TILL MÖNSTRET!

söndag
dec222013

Virkad fåtölj med stickade kuddar och filt

Nu jäklar har jag varit i farten igen! För exakt en vecka sen fick jag för mig att jag måste virka en fåtölj, bara måste. Och det gjorde jag också! Det blev dessutom två kuddar och en filt (som kan dubbla som matta!) som matchade. Det tog mig tre dagar att färdigställa, och det blev galet snyggt kan jag säga. Mönstret skrev jag ner medan jag virkade, men kuddarna och filten har jag skrivit ner i efterhand så de kanske inte är exakt som de jag gjorde, men snarlika. Eftersom det är en julklapp hann jag slå in allt innan jag ritade ner diagram av mönsterstickningen, men vad gör väl det? Det här är nära nog. Och eftersom det är jul, och eftersom jag är rätt snäll, så får ni mönstret gratis. Enjoy! Mönstret finns HÄR.

KLICKA PÅ DEN HÄR MENINGEN FÖR ATT KOMMA TILL MÖNSTRET!

torsdag
sep122013

Petras helgalna halvvantar

Petras helgalna halvvantar. Sjukt roliga, lite 80-tal och lite rymdvarelse och fantastiskt användbara. Mönstret hittar du här.

Det här är ett riktigt trevligt mönster, för det går att variera en hel del. Man kan göra halvvantarna långa eller korta, man kan göra dem bredare eller smalare. Man kan sticka med eller utan hand-delen och bara göra en resår nertill. Kanske vill du fortsätta sticka så du får riktiga tumvantar? Eller kanske tom fingervantar? När du har dem på dig kan du antingen sträcka ut dem så de ser randiga ut, eller trycka ihop dem så att de blir fluffigare. Ett riktigt kanonmönster alltså!

 KLICKA PÅ DET HÄR MENINGEN FÖR ATT LADDA NER MÖNSTRET

torsdag
mar212013

Påskhare

De här ursöta små hararna skapade jag mönster till för bara ett par dagar sedan. så mönstret är rykande färskt! Jag var till en början inte alls nöjd, så jag slängde haren i ett hörn och gick till sängs (det var typ midnatt, så jag var ju rätt trött måste jag säga), dagen efter hittade jag stackaren och insåg att den var sjuuuukt söt! Så söt att han fick en kompis, och en svans. Tanken är att jag ska sätta fast en liten tråd så man kan hänga dem i påskriset, men sen kom jag på att vi har katter och inte kan ha påskris inomhus, så jag tänker bara låta dem stå och se fina ut :)

Mönstret delar jag med mig av gratis, och jag hoppas som vanligt att mönstret och min generositet behandlas med respekt, och alltså inte används i kommersiella syften. 

KLICKA PÅ DEN HÄR MENINGEN FÖR ATT KOMMA TILL MÖNSTRET!

lördag
mar162013

Påskägg med ben

Nu kommer minsann ett nytt litet gratismönster. Det är enkelt, det är snabbt, det är väldigt gulligt, och det är ett påskigt litet pyssel. Det är nästan som ett Kinderägg ;-) Nä, men kort sagt är det ett helt vanligt virkat ägg med ben på. Jag ville göra nåt enkelt inför påsk, enkelt men ändå lite roligt, och då blev det såna här ägg. Jag har en liten fundering på att göra dem i tunnare garn, och hänga dem i påskris men jag tvivlar på att jag kommer orka. Jag är inte direkt känd för att gilla att virka flera av samma sak (mina bagpals är nog enda undantaget). Hade en annan tanke på att virka äggen utan ben, och göra äggen i riktigt skrikiga färger, eller kanske randiga. Kanske några med spike stitch (djupa omtag?)? Jag vet inte, möjligheterna är nog ganska många! Mönstret finns i alla fall här, om du vill virka ett par. Den lila äggkartongen som rymmer fyra ägg, hittade jag på Citygross förresten. Det låg några läbbiga chokladägg med mjölkkräm i, ungarna fick äta eländet och så tog jag kartongen. Win-win!

KLICKA PÅ DEN HÄR MENINGEN FÖR ATT KOMMA TILL MÖNSTRET!