jan242013

Ture-ugglan

En gymnasievän till mig undrade om jag kunde virka en uggla som hennes son kunde ha i barnvagnen, och ja, jag kunde ju det. Jag gjorde en variant på min förra uggla eftersom jag tycker den är för jävla söt, men jag gjorde den här mer hängvänlig och så är den nog lite lättare att virka också. Söt är den iaf, såklart eftersom den är släkt med den andra världssöta ugglan. För att skilja mellan de olika mönstren har jag döpt den här till Ture-ugglan, för pojken som ska få den heter just Ture :) Jag kunde iofs döpt den efter hans storasyster eftersom jag inte kunde hålla mig från att göra en till henne också, men det var ju honom jag skulle göra till var det sagt så jag tyckte han hade rätt till äran. Mönstret finns här. 

tisdag
dec182012

Petras pulsvärmare

Nu är det dags att lägga upp ett nytt mönster tycker jag! För inte så länge sedan stickade jag ett par pulsvärmare, jag blev så nöjd med dem att jag stickade ett par till och gjorde ett lite bättre mönster. Fast det är nog mer en vägledning än ett mönster kanske, för jag har inte riktigt fått in den rätta knycken när det gäller att skriva stickmönster. Virkning är mer min deal.

Men, ett par rosa pulsvärmare till er tjänst! Mönstret finns här

söndag
nov042012

Virkad pöskeps

Här är det, mönstret på en virkad pöskeps med skärm (eller utan om man hellre vill ha typ en basker).  Mönstret är helt mitt eget. Blomman ingår tyvärr inte i mönstret, jag virkade den på måfå mitt i natten och jag pallar inte göra en beskrivning i efterhand :P

tisdag
aug212012

Virkad korg, i Hooked Zpagetti

Garn: Hooked zpagetti, en rulle ska räcka till en korg

Virknål: 8-12, min största virknål är 7 mm så jag använder alltid den och anpassar fastheten på virkningen.

Lägg upp 21 lm.

1) fm i andra lm från virknålen. Fm i varje lm. 1 lm, vänd.

2-12) 1 fm i varje m. 1 lm, vänd.

13) 1 fm i varje m. 1 lm, vänd inte arbetet.

14) Virka fm utmed kanten på ditt arbete (dvs, inte i maskorna på varv 13, utan i sidan av de yttre maskorna på v1-13). Du ska virka fm runt hela rektangeln: 1 fm i varje varv och i varje m, och i varje hörn virkar du 3 fm för att få ett snyggare hörn. Slut varvet med sm i varvets första fm.

15-20) 1 lm. 1 fm i varje m. Slut varvet med sm i varvets första fm.

21) Sm i varje m. Vill du ha handtag på korgen? Använd stickmarkörer (eller bara garnbitar) för att markera var du vill ha dem (enklast är om du använder två markörer per handtag, sätt en markör där du vill att handtaget ska börja och en där du vill att det ska sluta). Virka sedan sm fram till första markören och virka lm tills du är nöjd med handtagets storlek. Virka en sm i maskan som nästa markör sitter i, fortsätt virka sm fram till tredje markören och gör ett handtag på samma sätt. Virka sm varvet ut.

22) 1 fm i varje m på v 20. Om du virkat handtag, virka fm i varje m fram till ett handtag börjar och virka sedan fm runt handtaget (mina handtag är 11 lm långa, och jag har virkat 12 fm på det här varvet). Fortsätt virka fm i varje m på v 20 fram till nästa handtag och virka på samma sätt. Virka fm varvet ut, slut varvet med sm i varvets första m. Klipp av och fäst garnet.

onsdag
jun202012

Kon Bo