jun202012

Kossan Jossan

onsdag
maj232012

Mobilfodral, groda

Mönstret på grodan är lite halvklart bara, när jag gjorde den första så hade jag en helt annan mobil och det fodralet passar väl inte på så himla många telefoner nu när nästan alla har smartphones. Passar inte själva fodralet, så kan du enkelt göra ett som passar just din telefon:

Lägg upp lm tills kedjan är lika bred som din mobil. Lägg upp en lm till. Virka 1 fm i varje maska på kedjan, lägg upp 1 lm och vänd. Fortsätt virka fram och tillbaka tills arbetet är tjockt som din mobil, arbetet ska alltså vara som en bottenplatta till telefonen. För att fortsätta virkar du 1 lm, och virkar runt arbetet. Gör 1 fm i varje m (och i varje rad när du virkar på kortsidorna) och samtidigt virkar du 3 fm i varje hörn. Fortsätt sen virka runt runt, 1 fm i varje m, tills telefonen får plats i fodralet. Vill du göra en utsida, som jag gjort på mina grodor, så virkar du ett fodral till, men lägg upp 2-3 fler lm så att det första fodralet får plats inuti. Det låter rörigt, men det är inte rörigt, det är fullt logiskt!

Anyway, här är typ mönstret.

KLICKA PÅ DEN HÄR MENINGEN FÖR ATT KOMMA TILL MÖNSTRET!

torsdag
feb092012

Jeansdocka

Den som var uppmärksam märkte nog att det aldrig kom något månadens mönster i januari. Det beror helt enkelt på att jag har slut på mönster som jag tycker är fina nog att lägga upp här på bloggen. Eller, lite lögn var det nog, jag har ett sista mönster som kommer att få bli sista mönstret i min lilla Månadens mönster-serie. Jag hoppas att ni hade nöje av tiden som var och mönsterna som kom, och jag hoppas att det här mönstret blir varmt mottaget också. Det som händer nu är att bloggen fortsätter såklart, och när jag har ett mönster jag vill dela med mig av lägger jag upp det här. Just nu är det rätt stilla i mönsterverkstaden, men vi vet ju alla att inspirationen kan komma från ingenstans och jag har redan ett par idéer som bara behöver en sista skjuts i rätt riktning. 

Sista mönstret blir en av mina favoriter (snälla, kan jag sluta tycka att alla är mina favoriter?): en docka/figur virkad i Flox jeans från M&K. 

onsdag
feb012012

Alla hjärtans lus

Nu har vi kommit in i februari redan, och Alla hjärtans dag närmar sig. Detta är iofs ingen dag vi brukar fira nåt speciellt här hemma, mer än att barnen kanske får nåt gott. Inte för att de brukar få nåt äckligt så där, men ni fattar vad jag menar. 

För att halvfira Alla hjärtans bestämde jag mig för att göra om Bosse bladlus lite grann, och resultatet blev en Alla hjärtans lus i rosa och rött. Det är inga större förändringar egentligen, mer än att jag bytt färger, lagt till några svansar och skippat näsan och så har jag gjort om vingarna så de fick en lite rundare form, för att påminna mer om halva hjärtan. Jag hade tänkt klippa ut hjärtan i filt och limma fast på vingarna, men det har inte orkats med än. Hur som helst blev lusen jättesöt, och för att ni ska slippa tänka själva när ni gör egna löss, så gjorde ett nytt mönster med de små ändringarna. 

onsdag
jan252012

Kläder till slarvdockan

Strax innan jul lade jag upp mönstret till min fina slarvdocka, men jag hade då inte orkat skriva ner mönster på klänningen hon har på sig. Nu i veckan tvingade jag mig själv att gå igenom klänningen och skriva ner hur jag gjort. Som en extra bonus har jag virkat en topp, en kjol och ballerinaskor till henne, så du kan virka hela två outfits! Kläderna är väldigt enkla, så du kan variera dem i typ oändlighet. Toppen kan du använda åt både hållen: antingen har du knäppningen fram eller bak. Och om du virkar fm i ärmhålen kan du enkelt göra om toppen till en långärmad kofta, eller varför inte en jacka? Möjligheterna är många! Och det går fort att virka så här pass små kläder.

KLICKA PÅ DEN HÄR MENINGEN FÖR ATT LADDA NER MÖNSTRET TILL KLÄNNINGEN!

KLICKA PÅ DEN HÄR MENINGEN FÖR ATT LADDA NER MÖNSTRET TILL TOPPEN/KJOLEN/BALLERINASKORNA!

Page 1 ... 2 3 4 5 6 ... 12 Next 5 Entries »